JOURNUMMER
08-534 710 60

Pandox AB månar om hotelljätte i Göteborg

2011-04-08
Scandic Crown i centrala Göteborg är ett av de största hotellen i Sverige med sina 338 rum. Nu väljer fastighetsägaren Pandox AB, som är en av Europas ledande aktörer inom hotellfastighetsmarknaden, att låta tvätta hoteljättens fasad för att möta våren i absoluta toppskick.

1963 så byggdes det första Scandic-hotellet. Det hette då Esso Motorhotell och var beläget vid en vägkant i Laxå i mellersta Sverige. Idén med hotell nära resenären var nytänkande och kallades Motorbykoncept. Konceptet fick snabbt framgång och 20 år senare finns flera hotell runt om i Sverige och man byter namn till Scandic Hotels.

Idag finns 74 hotell i Sverige och ett av de största är Scandic Crown som ligger centralt beläget i Göteborg , granne med Gamla Ullevi och Centralsationen.
Lena Nyqvist är tillförordnad hotelldirektör för Scandic Crown och har yttersta ansvaret för att Scandic Crown erbjuder besökande den service och upplevelsenivå som är målsättningen för hotellkedjan.

-Scandic Crown har med sin volym och sin centrala placering ett fokus på konferens och event. Antalet rum och vår stora innergård möjliggör stora arrangemang med en sofistikerad inramning, berättar Lena.

-Ett hotells fasad betyder mycket för hotellets image. I hotellets absoluta närhet finns en stor målgrupp som tidigare inte varit så prioriterad – nämligen människor som bor och verkar i samma stad. Vi märker en tydlig trend att en hotellövernattning inte alltid föregås av en resa.

-Den målgruppen ser hotellet utifrån många gånger innan man bestämmer sig för att besöka oss; då är fastighetens utsida jätteviktig, avslutar Lena.

När det kommer till drift- och underhåll så har Scandic en central avdelning – Projekt och Underhåll – med ett nära samarbete med fastighetsägaren, som är Pandox AB.

Pandox AB är en av Europas ledande aktörer inom hotellfastighetsmarknaden. Företaget har som affärsmodell att via ett aktivt och engagerat ägande välja mellan fyra driftsstrategier, situationsanpassade för varje enskilt hotell. Ett hotellhyresavtal sluts med en hyresgäst som antingen kan vara baserade på omsättning, resultat, fasta avtal, managementavtal eller franchiseavtal.

Pandox framgångsfaktorer
Pandox har haft en snabb affärsutveckling sedan starten 1995. Framgångsfaktorerna är en kombination av bolagets kompetens och erfarenhet, dess strategi som bland annat innebär ett aktivt ägande samt engagerade industriella ägare. Framgångsfaktorerna är bland annat; korta och snabba beslutsvägar, flexibel affärsmodell, god kompetens och nätverk, en genomarbetad och konsekvent strategi och samt strategiska allianser med andra varunamn.

Stark partner för fasadtvätt
Pandox har valt STARK som samarbetspartner för tvätten av Scandic Crowns fasader. Avgörandet föll på att Pandox ser en långsiktig och kvalificerad partner i STARK-företagen.

Den  5000 kvm stora fasaden är hårt smutsad av trafikdamm och andra föroreningar. Projektet att stå klart under våren.

Scandic Crowns fasad mot Polhemsplatsen i Göteborg (klicka för förstoring)
Scandic Crowns fasader innan projektet (klicka för förstoring)
Interiör från Scandic Crown (klicka för förstoring).