JOURNUMMER
08-534 710 60

Välkomna till jobbet, Dennis och Max!

2011-02-18
Varje år väljer ungefär 34 ungdomar att gå treåriga Bygg- och anläggningsprogrammet Husbyggnad på Nacka Gymnasium. Av dem väljer sedan i genomsnitt 2 elever att gå fördjupningskursen med inriktningen för muraryrket. Denna vecka så börjar Dennis Kilpeläinen och Max Blomkvist sin 8 veckor långa praktik hos STARK. Välkomna till jobbet, Dennis och Max – vi skall lära er allt vi kan!

STARK har sedan länge tagit emot skollärlingar från olika utbildningar med bygginriktning. Det är exempelvis en av STARKs arbetsledare inom murat- och putsat byggande själv, ett bevis på. 

-Jag gjorde min praktik hos STARK för 18 år sedan, berättar Martin Wulff, platschef och arbetsledare hos STARK. Just i det skedet av ens liv så är det väldigt viktigt att man hamnar i rätt gäng, att man snabbt får självförtroende i sin yrkesroll.

-Det ställs rätt stora krav på det företag som tar emot en lärling. Som ung kille är man inte så kaxig när man hamnar på ett riktigt bygge. Man är rätt utelämnad faktiskt, berättar Martin Wulff.

Skollärlingar har rätt till praktik som en del i den teoretiska utbildning som de får. Längden på praktiken varierar från skola till skola och det är oftast läraren som ger sina elever tips om lämpliga företag att kontakta. Bength Granath är mentor för åk 2, Bygg och anläggningsprogrammet hos Nacka Gymnasium och själv gammal ”betongare”, dvs betongarbetare.

-Vi lärare bygger upp ett kontaktnät av företag som erbjuder praktikplats för våra elever. Det är företag som tar ansvar och ger eleverna ordentlig handledning; både för yrkets roliga arbetsuppgifter och även det kanske mindre roliga, berättar Bengt.

När STARK tar emot skollärlingar ser man till två parametrar:

1. Eleven blir placerad i ett arbetslag som ges tid att ge elevinstruktioner på ett pedagogiskt sätt.

2. Arbetsplatsen för praktiken skall innehålla en mängd olika arbetsmoment att prova på under praktiktiden.

 

-Det är viktigt att lära sig ett arbetsmoment, men det är kanske lika viktigt att lära sig det diciplinära med att gå till ett arbete, säger Bengt vidare.

 

-Att ringa om man försover sig, att engagera sig i ett gemensamt lag – laget får ju betalt efter hur ALLA lyckas tillsammans. Riktigt teamwork! avslutar Bengt.

Unga förmågor att lära sig STARK-tänket

Hos STARK jobbar nu personal som börjat sin yrkesbana som lärlingar, så småningom tagit yrkesbevis, jobbat vidare inom företaget, blivit lagbasar och sedan arbetsledare. Martin, som är en av dem har gått ”hela vägen”, berättar om hans första  dag som lärling;

 

-Jag kommer ihåg att jag hamnade i ett bra lag, jag fick prova på och kände att jag vågade ta egna initiativ.

-Andra dagen på min praktik fick jag ställa mig och kapa tegel – och fick beröm och uppmuntran! Dag tre placerades jag mellan två murare där jag fick mura själv. De stack emellan och korrigerade några stenar, gav mig tips och råd om jag skulle lägga på bruket. Sedan gick det som på räls, vi gick igenom arbetsmoment efter arbetsmoment, veckorna tog snabbt slut.

-Mycket går att lära sig på skolbänken, såsom materialkunskap och hur man beräknar olika konstruktioner t ex. Men att få jobba bredvid en man som har 10-15 års längre arbetslivserfarenhet än en själv, det är superviktigt.

-När jag sedan var klar med min utbildning så var det rätt naturligt att ta anställning hos samma företag som tagit hand om mig och min kompis under skoltiden.

-Och det är vad vi på STARK hoppas på när vi frivilligt tar oss an lärlingar. Vi hoppas att den tid vi ger dessa killar under deras lärlingstid kommer tillbaka till oss i form av en ny kollega inom en snar framtid! avslutar Martin.

Bilder och information tagna från Nacka Gymnasiums hemsida http://www.nackagymnasium.nacka.se/

Elever vid Nacka Gymnasium får instruktioner av en av deras lärare. Bilden är tagen från Nacka Gymnasiums hemsida (klicka för förstoring).
På Nacka Gymnasiums hemsida kan man läsa om de olika byggrelaterade utbildningarna (klicka för förstoring).